Add to favourites
News Local and Global in your language
17th of July 2018

Internet



Kanały TVP znikną z usługi WP Pilot po opinii TS UE? „Musi być zgoda nadawcy na emisję”

O sporze pomiędzy TVP a Wirtualną Polską pisaliśmy już w maju br. Strony jednak do tej pory nie porozumiały się w sprawie zasady must carry, must offer. Mimo trwającego postępowania sądowego, WP nadaje sygnał TVP z wyłączeniem transmisji z Mundialu oraz programów meczowych na WP Pilot. Z naszych informacji wynika, że Telewizja Polska miała wysłać już dwa pisma do Wirtualnej Polski z wezwaniem do zaprzestania nadawania jej sygnału.

Opinia rzecznika TSUE pomoże w ocenie sporu

W ubiegłym tygodniu rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w podobnej sprawie. Co prawda, dotyczy ona France Télévisions oraz spółki Playmédia, ale również - podobnie jak w Polsce - kwestii swobodnego świadczenia usług. Publiczny nadawca we Francji żądał wyjaśnień w sprawie streamingu jej kanału w internecie przez spółkę Playmédia.

Choć opinia rzecznika nie jest wiążąca, może posłużyć jako wykładnia w sporze między Telewizją Polską a Wirtualną Polską. Rzecznik w swoim stanowisku zaznacza, że takie spory powinien rozstrzygać sąd krajowy. Jego opinia pozwala jednak przewidzieć, jaki będzie wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE jesienią br.

Opinię rzecznika TSUE mają analizować obecnie pełnomocnicy zarówno TVP, jak i WP. Nie udało nam się uzyskać komentarza Telewizji Polskiej w tej sprawie. Natomiast Michał Siegieda - rzecznik prasowy WP odpowiedział nam w imieniu spółki: - Cieszymy się, że opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w istocie potwierdza stanowisko polskiego regulatora. Warto zwrócić uwagę, że unijna dyrektywa nie zakazuje ustawodawcy krajowemu stosowania zasady must carry do usługi oglądania programów telewizyjnych w bezpośredniej transmisji strumieniowej – podkreśla. - Opinia potwierdza zatem zgodność z prawem unijnym przepisów obowiązujących w Polsce, które zasadę must carry/must offer regulują również w przypadku transmisji internetowych. Opinia zwraca też uwagę, że w interesie ogólnym jest utrzymanie pluralistycznego charakteru oferty telewizyjnej, do czego z całą pewnością przyczynia się transmisja online - dodaje rzecznik Wirtualnej Polski.

KRRiT: rzecznik generalny potwierdza nasze stanowisko

Choć bardzo zachowawczo, szef KRRiT Witold Kołodziejski zdecydował się odnieść do opinii rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości UE i stwierdził, że „po wstępnej analizie opinii można stwierdzić, że potwierdza ona stanowisko KRRiT z maja br.”

- W którym z jednej strony uznaliśmy, że nie ma sprzeczności z prawem europejskim, jeżeli chodzi o nakładanie zasady must carry, must offer również na przedsiębiorców internetowych, a z drugiej, że stosowanie tej zasady wymaga zgody nadawcy - powiedział w rozmowie z Wirtualnemedia.pl szef KRRiT. - Oznacza to, że nie ma sprzeczności z obowiązującą w prawie krajowym ustawą - podkreśla.

Przewodniczący KRRiT w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zaznacza, że według opinii rzecznika TSUE korzystanie z sygnału nadawcy wymaga uregulowania kwestii praw autorskich i praw pokrewnych. W konsekwencji właściwa będzie odpowiednia umowa z danym nadawcą - tłumaczy szef KRRiT.

Sprawą sporu między TVP a WP zajmowała się już w tym roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która zajęła stanowisko dotyczące stosowania must carry, must offer na polskim rynku już 22 maja br.  Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji - nadawca, który rozpowszechnia program objęty zasadą must carry, must offer - nie może odmówić operatorowi rozpowszechniającemu kanał zgody na jego rozprowadzanie, ani też nie może uzależniać oddzielenia takiej zgody od uiszczenia wynagrodzenia. Z drugiej strony jednak – do rozpoczęcia rozprowadzania programów w zgodzie z powyższym przepisem konieczne jest uzyskanie stosownej zgody nadawcy (a więc w myśl tej zasady WP musiałaby uzyskać zgodę TVP na nadawanie).  

Przed tygodniem w rozmowie z nami szef Krajowej Rady przyznał, że zdania organ od maja nie zmienił - nawet w związku z faktem, że w czasie transmisji Mundialu, WP zdecydowała się wyłączyć sygnał z rozgrywek piłkarskich oraz programów meczowych (TVP jest wyłącznym właścicielem praw do pokazywania rozgrywek w ramach Mistrzostw Świata w piłce nożnej).

Przypomnijmy, że na czas rozmów - do 16 lipca br., stacje publicznego nadawcy miały nie być dostępne w usłudze oferowanej przez WP, jednak krótko po starcie mistrzostw świata Wirtualna Polska przywróciła kanały Telewizji Polskiej na WP Pilot.

TVP czeka na rozwiązanie sporu

Jak wynika z naszych informacji, Telewizja Polska oczekuje na rozwiązanie sporu, licząc, że pomoże w tym decyzja KRRiT, która ostatecznie opowie się po stronie publicznego nadawcy. Niezależnie od stanowiska organu, w tej sprawie toczy się również postępowanie sądowe.

- (…) Trzeba zdać sobie sprawę, że toczy się postępowanie (sądowe - przyp.red.) w sprawie Netwizora i wszelkie naruszenia praw TVP nie pozostaną niezauważone - zaznaczał przed tygodniem w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wiceprezes TVP, Maciej Stanecki.

Przypomnijmy, że zasada must carry, must offer obejmuje kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i regionalną antenę TVP.

WP Pilot dostępny w całej Unii Europejskiej

Wirtualna Polska kupiła Netwizor pod koniec 2016 roku, wyceniając firmę na 2,27 mln zł. W połowie ub.r. platforma, działająca wcześniej pod nazwą VideoStar, została przekształcona w WP Pilot. Od 20 marca z usługi można korzystać w całej Unii Europejskiej, po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie transgranicznego przenoszenie usług internetowych.

W WP Pilot można oglądać na żywo ponad 80 stacji telewizyjnych, w tym 32 za darmo. Płatne pakiety kosztują natomiast od 3,90 do 24,90 zł. Z większością nadawców Wirtualna Polska podpisała stosowne umowy.

W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 13,8 proc. do 117,81 mln zł oraz 8,33 mln zł zysku netto (wobec 2,98 mln zł rok wcześniej). W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość jej działalności (do firmy od półtora roku należy też Telewizja WP) miała 114,91 mln zł przychodów ze sprzedaży (o 11,9 proc. więcej niż rok wcześniej), w tym 110,89 mln zł wpływów gotówkowych (po wzroście o 17,4 proc. w skali roku), oraz 34,59 mln zł zysku EBITDA (39,5 proc. więcej niż przed rokiem).

Read More




Leave A Comment

More News

www.wirtualnemedia.pl -

Dziennik Internautów -

ProLine.pl - Portal

Aktualności eGospodarka.pl

PCLab.pl - najnowsze

RSS Benchmark.pl -

Disclaimer and Notice:WorldProNews.com is not the owner of these news or any information published on this site.